Uber Eats is een platform waarmee restaurants, consumenten en (waar relevant) maaltijdbezorgers aan elkaar worden gekoppeld.
Voor restaurants biedt Uber Eats een verkoopkanaal en dus een mogelijkheid om (meer) omzet te genereren. Restaurants bieden hun maaltijden via het platform aan consumenten aan, waarbij zij in het gehele proces worden ondersteund door Uber Eats. Zo levert het platform zichtbaarheid, regelt het de betaling, facturering en de klachtenafhandeling en - waar relevant - helpt het restaurant een maaltijdbezorger te vinden. Sommige restaurants werken (deels) met eigen maaltijdbezorgers of bieden consumenten de mogelijkheid om de maaltijd zelf af te halen.
Voor consumenten biedt Uber Eats een mogelijkheid om eenvoudig een maaltijd te bestellen en (eventueel) thuis te laten bezorgen. Het platform biedt een brede selectie aan lokale restaurants en maaltijden.
Voor maaltijdbezorgers biedt Uber Eats de mogelijkheid om hun diensten aan restaurants aan te bieden. Maaltijdbezorgers die als zelfstandige gebruik maken van het platform, zijn volledig vrij en mogen zelf bepalen waar, wanneer en voor hoe lang ze hun diensten aanbieden. Uber Eats faciliteert dit proces, evenals de facturering aan en de betaling door restaurants.
Er vindt geen gesprek plaats met een nieuwe aanbieder voordat deze actief mag worden op het platform.
Er wordt een ID check uitgevoerd door het platform.
Ook zijn er features in de app ingebouwd zoals gezichtsverificatie en vinden er in de achtergrond nog een aantal checks plaats om bijvoorbeeld fraude, witwassen of belastingontduiking tegen te gaan.
Het platform controleert of de kandidaat in het bezit is van specifieke papieren (zoals rijbewijs, VCA certificaat, etc.) wanneer deze benodigd zijn voor het uitvoeren van een opdracht.
De prijsstelling voor een opdracht of uurtarief wordt bepaald door het platform.
Het platform geeft als volgt sturing op de tarieven. Uber stelt de basis van de verschillende tariefcomponenten vast, maar de definitieve tarieven zijn afhankelijk van balans tussen vraag en aanbod.
Alle gecommuniceerde tarieven richting de aanbieder zijn inclusief commissie
Alle gecommuniceerde tarieven richting de klant zijn inclusief commissie
Maaltijdbezorgers worden wekelijks uitbetaald.
Er zijn manieren beschikbaar om de uitbetaling te versnellen. Via Flexpay kan (onder voorwaarden) gevraagd worden om een directe uitbetaling (https://www.uber.com/nl/blog/flexpay/)
Een aanbieder krijgt gegarandeerd uitbetaald, ook al is er een conflict met de klant. Tenzij er fraude is gepleegd of als er niet aan wettelijke verplichtingen wordt voldaan (zoals de documentatie ihkv de Wet ter voorkoming van witwassen).
In dit filmpje en op deze website wordt uitgelegd hoe een match tot stand komt. De informatie focust op de Verenigde Staten, maar het principe van ‘batched matching’ wordt ook in Nederland toegepast.
Op de website wordt geen toelichting gegeven op de manier waarop de match tot stand wordt gebracht.
Er wordt voor de matching gebruik gemaakt van algoritmes.
Op de website wordt toelichting gegeven op de gebruikte algoritmes.
Het platform heeft de onderstaande activiteiten geautomatiseerd door middel van een algoritme:
Het toewijzen van klussen aan platformwerkers
Selectie van platformwerkers om te bepalen wie toegang krijgt tot online marktplaats
Vaststellen van vergoeding en/of beloning voor platformwerkers
Vaststellen of platformwerker aan taakeisen voldoet
Het platform maakt gebruik van een systeem om het werk van de aanbieder te beoordelen.
Het platform stimuleert klanten om een review achter te laten.
De rating van maaltijdbezorgers is gebaseerd op een ‘thumbs up’ of een ‘thumbs down’. De rating is het gemiddelde van de laatste 100 ritten. Daarnaast kan er ook feedback worden gegeven zoals ‘perfect drop-off’ of ‘friendly service’
de consument beoordeelt afzonderlijk de bezorger, het restaurant en de verschillende gerechten. Daarnaast kan er ook feedback worden gegeven zoals ‘prefect drop-off’ of ‘friendly service’.
Bij conflict is er ruimte voor hoor- en wederhoor, waarna de score kan worden aangepast.
De klant kan de score achteraf niet aanpassen.
Er zijn geen consequenties aan een lage score verbonden.